BETER VIES HARD
DAN MOOI LANGZAAM

RACECURSUS

In 1955 begon de legendarische Rob Slotemaker zijn autorensportschool op het circuit van Zandvoort. Hieruit werd Rensportschool Zandvoort geboren. Een machtige opleiding waar je onder moeilijke (soms winterse) omstandigheden pas echt een auto op snelheid leert besturen! De uitvoerige oefenstof van RSZ vormde de basis voor een KNAF erkende raceopleiding. Vele duizenden cursisten waaronder Jan Lammers, Tom Coronel, Jaap van Lagen, Beitske Visser en Job van Uitert behaalden bij RSZ hun racelicentie. Nu, 65 jaar later, is de befaamde cursus van Slotemaker nog altijd de nummer 1 raceschool in Nederland. Start jij deze onvergetelijke levenservaring ook bij RSZ?

  • 2 of 3 volle cursusdagen
  • Compleet en gevarieerd programma
  • KNAF-gecertificeerde instructeurs
  • Vriendelijke en ontspannen sfeer

EERSTVOLGENDE
MOGELIJKHEID

ANDERE
RACECURSUSSEN

OPBOUW

  • ONDER- & OVERSTUUR
    De basis ligt bij wagenbeheersing. Daarom besteden wij veel tijd aan het oefenen van onder- en overstuur.
    Eerst op lage snelheid rond een grote cirkel, daarna op hogere snelheid op de achtervolgingsdriftbaan.
  • REMTECHNIEK
    Remmen! Om hard te gaan moet je ook optimaal leren remmen.
    Dat doen we tijdens een remproef waar we je leren tegen het blokkeren of tegen ABS aan te remmen voor maximale vertraging
  • SLALOM
    Tijdens de slalom komt alles samen: op de limiet tegen over- en onderstuur aan, ver voor je uitkijken, ideale lijnen rijden.
    En je tijd staat pas stil als je helemaal tot stilstand bent gekomen door op het juiste moment te remmen! Win jij een legendarisch RSZ Glaasje?
  • DE IDEALE LIJN
    Als de oefeningen op de paddock erop zitten en we aan de basis hebben gewerkt, gaan we het circuit op!
    Eerst de baan leren kennen en zoveel mogelijk rondjes rijden met 1 (instructeur) op 3 (cursisten) begeleiding. Buiten, binnen, buiten.
  • SLIPSTREAMEN & INHALEN
    Bij leren racen hoort ook leren slipstreamen en inhalen. Om in te halen moet je de slipstream van je concurrent of medecursist gebruiken.
    Duik laat uit de slipstream en rem later dan de ander. Op die manier leren we je de beste technieken om in te halen.
  • FORMATIE RIJDEN
    Dicht naast elkaar rijden, spiegel aan spiegel, deurklink aan deurklink. Dat zijn de mooiste gevechten.
    Om je een beetje comfortabel te laten raken hiermee doen wij het formatierijden. Even een paar rondjes met alle cursisten 3 breed over het circuit.
  • SPRINTJES
    Wie is het eerste weg? Optrekken in 1 of 2, hoeveel toeren moet je maken om optimaal weg te komen, veel of weinig wielspin?
    Dat leer je tijdens de proefstarts die we tijdens de sprintjes doen.
  • EN SPANNENDE OEFENWEDSTRIJDEN!
    Het ultieme einde: Je eerste race! Alles wat we hebben besproken tijdens de cursus komt hierin voor.
    Je kennis over de regels en vlaggen, maar vooral je start en inhaaltechniek kun je hierin kwijt. Je eerste race, iets wat je nooit meer zal vergeten!

ANDRE JANSEN

IK HEB EEN HELE MOOIE ERVARING GEHAD BIJ RSZ AUTOSPORT. DE SFEER, DE COMMUNCIATIE, HET PLEZIER, HET KLOPTE VOOR MIJ GEWOON HELEMAAL. EN VEEL GELEERD.”

MIKE DE VLIEGER

IK HEB EEN HELE MOOIE ERVARING GEHAD BIJ RSZ AUTOSPORT. DE SFEER, DE COMMUNCIATIE, HET PLEZIER, HET KLOPTE VOOR MIJ GEWOON HELEMAAL. EN VEEL GELEERD. VOORAL DE BEGELEIDING VIEL POSITIEF OP.”

HOE HAAL IK MIJN RACELICENTIE?

Op onderstaande pagina staat precies beschreven welke licenties er zijn en hoe je deze kunt halen: KNAF RACELICENTIE

KAN IK OOK METEEN MIJN EU LICENTIE HALEN?

Dat kan! Maar dan moet je wel 3 dagen cursus volgen. Dit is de eis van de KNAF. Je kunt kiezen voor een 3-daagse cursus of kies een 2-daagse en vul hem aan met een “RACECURSUS UPGRADE

KAN IK OOK EEN HELM HUREN?

Ja, dat kan zeker. Het huren van de helm voor de cursus is €10,-. Geef dit graag alvast even aan bij je inschrijving.

MOET IK OOK EXAMEN DOEN?

Dat kan, maar moet niet! Wil je je KNAF Racelicentie halen dan is zowel het theorie als het praktijk examen verplicht.

MOET IK ALLE ONDERDELEN VOLGEN?

Alle onderdelen moeten gevolgd worden om te voldoen aan de eisen van de KNAF om je KNAF Racelicentie te mogen halen.

WAT IS BETER: VOOR- OF ACHTERWIELAANDRIJVING?

Voor- of achterwielaandrijving is een persoonlijke keuze. Met beide soorten auto’s kun je prima leren autoracen. Een achterwiel-aangedreven auto is wel geschikter om te leren driften.

IK GA IN HET BUITENLAND RACEN, WELKE LICENTIE HEB IK NODIG?

De regels m.b.t. licenties in het buitenland kunnen behoorlijk verschillen van die in Nederland. Het is waarschijnlijk dat je minimaal een EU-licentie nodig zult hebben. Neem contact op met de KNAF om dit na te vragen.

HOE OUD MOET JE ZIJN OM DE RACECURSUS TE DOEN?

Vanaf 14 jaar kun je aan de racecursus deelnemen. We willen dat je kunt schakelen en een auto redelijk kunt besturen. Een rijbewijs is dus niet nodig.

KAN IK SAMEN MET IEMAND ANDERS DE RACECURSUS DOEN IN ÉÉN AUTO?

Dat is niet mogelijk, omdat de KNAF een aantal oefeningen en een bepaalde baanervaring voorschrijft voor het behalen van je licentie. Als je een auto zou delen, kom je niet aan die voorgeschreven rijtijd.

KAN IK OOK VAKER DE CURSUS VOLGEN?

Absoluut! Van iedere cursus leer je weer wat. Vroeger was het heel gebruikelijk dat je iedere winter de cursus meedeed om op niveau te blijven. Maar je kunt natuurlijk ook kijken naar een van onze andere cursussen zoals de Driftcursus of Racecursus Upgrade.

KAN IK DAN OOK METEEN RACEN?

Als je de racecursus gevolgd hebt en je praktijk- en theorie examen hebt gehaald kun je je KNAF Racelicentie aanvragen en meedoen aan Club races.

MOET DE CURSUSAUTO HELEMAAL RACEKLAAR ZIJN EN BIJVOORBEELD EEN ROLKOOI HEBBEN?

Op dit moment zijn er geen specifieke eisen aan een cursusauto. De auto moet uiteraard veilig zijn, er moeten tenminste twee stoelen in zitten (voor cursist en instructeur) en hij moet zo stil mogelijk zijn.

MOET IK RACEKLEDING AAN TIJDENS DE CURSUS?

Op dit moment is speciale racekleding (nog) niet vereist. Heb je deze uitrusting wel, trek het dan aan, wel zo veilig. Draag makkelijk zittende comfortabele kleding in laagjes (om rekening te houden met temperaturen) en schoenen met dunne zolen.